Thursday, June 23, 2011

Warm Up and Coll Down..

Warm-Up dan Cool-Down.

Warm-up dan cooling down ialah bahagian penting daripada rutin senaman.Ia membantu badan dalam membuat peralihan daripada rehat ke aktiviti yang lain dan kembali semula kepada keadaan asal serta dapat menolong mengelakkan kecederaan terutamanya kepada orang yang berumur.

Warm-up patut diamalkan selama lima hingga 10 minit pada permulaan sesi senaman.Orang tua perlu tempoh lebih lama untuk memanaskan badan dan meningkatkan otot-otot mereka.Senaman aerobik berkadar rendah ialah pendekatan terbaik seperti berjalan dengan cepat, memusing-musingkan bahu atau jogging setempat.

Untuk menyejukkan badan, seseorang harus berjalan perlahan-lahan sehingga kadar jantung adalah 10 hingga 15 ke atas dari kadar rehat.Berhenti secara tiba-tiba boleh mengurangkan tekanan darah yang mana berbahaya bagi orang yang berumur dan boleh menyebabkan kekejangan otot.

Stretching mengambil tempat dan tempoh bagi proses cooling down tetapi tidak untuk memanaskan badan kerana dapat mencederakan otot-otot yang masih sejuk. Senaman terutamanya adalah perlu untuk meregangkan otot-otot yang khusus.Misalnya, pelumba basikal menitikberatkan soal meregangkan urat (hamstrings) dan pangkal paha sementara perenang akan menumpukan kepada bahu, dan belakang badan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts